onsdag 26. mai 2010

Hverdagen

Det kommer en dag i morgen - Du må tro og håpe at i morgen blir det soooool. (Annie)

Jeg lengter etter sommeren, eller først og fremst en skikkelig fin vår. Men nå er det vel snart duket for sommer, siden vi nærmer oss veldig juni!! Men hvor blir tiden av egentlig? Det er da ikke så lenge siden vi gledet oss til jul og juleforberedelser, så kom kulda og vi gledet oss til mer varme og nå når endelig tiden er her er det fremdeles ikke varmt nok.. Jeg er ikke flink nok til å sette pris på hverdagen og de små gledene vi finner der. Det er jeg den første til å innrømme! Men hvorfor er mange av oss sånn, at vi hele tiden går og gleder oss til noe annet enn akkurat det som er nå? Da vil vi jo aldri sette pris på ting, eller klare å glede oss når vi alltid ønsker oss noe annet. Pappa sa i bryllupstalen til oss at, husk å ta vare på hverandre i hverdagen for det er hverdager livet består av! Det er sant! Kloke, gode pappa`n min ♥


Hvorfor skal vi spare alt til finere eller bedre anledninger? Hvorfor kan vi ikke bare bruke det fineste vi har (til en viss grad) hver dag? Hvorfor kan vi ikke bare glede oss over alt det gode vi har? Det er jammen meg så mye elendighet i verden, det er jo bare å ta en titt på nyhetene, at vi må kunne være litt mer glad og takknemlig! Mange må også bli flinkere til å glede seg over andre, tror misunnelsen sitter dypt hos enkelte. Det har jeg aldri skjønt! Jeg syns det er flott at folk har det bedre enn meg, jeg unner folk å ha det bra og jeg syns vi må få lov til å gjøre sånn som vi vil og sånn det passer oss uten at man skal gå å være redd for at andre er misunnelig på oss! Selvfølgelig skulle jeg ønske at jeg var i deres situasjon noen ganger, men hvis jeg skal gå å ønske meg alt annet enn det jeg har hele tiden vil jeg jo aldri bli lykkelig. Da vil jeg jo aldri få det bra!
For meg er det å være ydmyk en av de største egenskapene et menneske kan ha. Det å innrømme at man har gjort en feil, eller ta til seg kritikk er ofte ting man syns er vanskelig å takle. Selvfølgelig er det jo det. Men jeg tror man vokser både som person og menneske, hvis man kan si at "okay, vet du hva jeg har gjort en feil og det beklager jeg". Eller hvis noen kritiserer deg at man kan svare "ja vel, det skal jeg ta til etterretning og prøve å forbedre meg på det punktet der". Får den som sier noe sånne svar fra deg, tror jeg at reaksjonen blir helt noe annet enn hva det fort kunne ha blitt i sånne situasjoner. Det er ikke så ofte man får det, lettere å gå til motangrep!


Men, men.. Dette er mine meninger og tanker og jeg forventer ikke at alle skal være enig med meg :)

2 kommentarer:

  1. Hei kjære Hege,

    Jeg er så enig med deg:-)Men jeg tror det å gå og glede/ønske seg noe er viktig for oss mennesker. Tror ikke det å glede/ønske seg til noe er ikke likestilt med å være misfornøyd med det man har.
    Blir man ulykkelig av å ønske seg noe, er det kanskje fordi man ikke kjenner veien til målet og at det er en utilstrekkelighet man føler på?

    Ønsker deg en kjempefin dag, og en super helg!

    Stor klem fra Randi

    SvarSlett
  2. Jeg og lengter etter sol og varme - her har vi hatt vår mye lengre enn vi pleier. Våren er vakker, men etter en lang vinter og så en forholdsvis lang vår så ikke har vært så veldig varm.....ja da trenger vi varme! Og ikke bare litt varme, og ikke hvilken som helst varme!
    Ellers er jeg helt enig med deg, en skulle være flinkere til å ta vare på det en har - øyeblikkene og kose seg med de små gleder og ikke lengte etter så mye.
    Synes i grunnen det kan være greit med litt sunn misunnelse - jeg mener den hvor jeg godt kunne tenke meg noe andre har men likevel unner dem det. Og så burde en som du sier, ta til seg kritikk og tenke at dette kan en snu til noe positivt. Om det hadde vært sånn - ville det kanskje vært mindre konflikter her i verden :) Kan det noen gang bli slik?
    Vel, ha en god helg.
    Klem, Mette

    SvarSlett

Det hadde vært veldig hyggelig om du ville legge igjen en hilsen hos meg. Det setter jeg stor pris på! :)