søndag 22. april 2012

Hvem setter standarden?

Dere som følger bloggen min, vet at jeg fra tid til annen ytrer mine meninger her og det har jeg tenkt å gjøre i dag også! Ikke så mye meninger kanskje, men det er en ting jeg rett og slett lurer på.. Hvor mye meninger og synsinger skal man ta i mot når man venter barn og er det rette antallet barn man bør ha to? Det virker nesten slik.. Første gang jeg ble gravid, var alle hoppende glade. Det ble masse oppmerksomhet både før og etter fødselen. Etterhvert kom jo spørsmålet om vi skulle ha flere og det skulle vi jo og da var det også mange glade, men alikevel ikke helt det samme som med førstemann. Oppmerksomheten både før og etter ble også noe annet, vi hadde svært få besøk og lite engasjement følte jeg.. Nå når vi da venter nr. 3, så merker jeg dette spesielt godt!! Det er ikke det jeg mener at alle skal være så entusiastiske, men kommentarer som " Å, skal dere ha enda en?" og "Dere trenger vel ikke befolke hele verden alene" gnager meg grenseløst!! Er ikke et hvert barn en velsignelse? Skal ikke alle barn være elsket enten det er nr. 1 eller 5 i rekken? Hvem er det som bestemmer at to er nok? Jeg mener det må være opp til hver enkelt og man trenger ikke kommentere så voldsomt de som velger noe annet enn en selv. Det må jo være deres valg. Jeg har en venninne som venter nr. 4 og jeg synes det er like moro uansett. Jeg kunne godt tenke meg fire selv!

Det er ikke til å stikke under en stol at barneoppdragelse er vanskelig og noen ganger har man lyst til å rive av seg håret i frustrasjon, men til gjengjeld så gir det så mye kos og glede at det er verdt hvert eneste minutt med vanskeligheter. Uansett så er dette opp til hver enkelt, og hver og en må få velge å gjøre det som passer best for dem.

Every child is a blessing and we have been blessed yet one more time



 
15 uker igjen :)
Ha en super søndag!

6 kommentarer:

  1. Hei på deg .

    Jeg tenker folk som bryr seg såååå mye og er veldig bestemte på hva som er riktig og galt er veldig usikre på seg og sitt... da tenker jeg på de som mener "2 barn er nok " og " skal dere ha ENDA en".

    Mulig det er misunnelse som spiller inn, at de egentlig ønsker seg 3 eller 4 barn, men har rett og slett ikke kapasitet... kanskje partneren ikke ønsker fler? Det kan være mange grunner til reaksjonene fra folk, men kan man ikke være glad på andres vegne ville jeg heller at folk lot være å lire av seg slike kommentarer.

    Dere ønsket dere en liten baby til, dere har tenkt over "konsekvensene" og da er det pokker meg deres eget valg som dere ønsker å leve med...

    Jeg gleder meg på deres vegne - skulle gjerne hatt en til jeg også :) og gleder meg til å følge babyen også !

    Hev deg over kommentarene og nyt livet med 3 søte små.

    Ha en super søndag!

    SvarSlett
  2. Tuuusen takk for gode ord :) Det setter jeg stor pris på :) Og takk for at du fortsetter og følge oss, kjempe koselig!

    Klem

    SvarSlett
  3. tenk jig som er sa heldig a fa et barnebarn til jeg elsker de to jeg har over alt pa jord mange gode klemmer fra mimmi

    SvarSlett
  4. Jeg synes det er flott, at dere nå venter en til. Gleder meg på deres vegne. Det er deres eget valg, og ingen andre skal få ødelegge gleden deres.
    Stå på og nyt dagene!
    God klem til deg fra meg :)
    Mette

    SvarSlett
  5. Tusen takk for koselige ord, det er godt å høre :)

    SvarSlett
  6. Hei!
    Jeg beudrer deg som eier den store lykke og glede å vente barn nummer tre. Det vil alltid være slik at noen mennesker kommenterer før de har tenkt seg om. Jeg har selv seks barn og da jeg ventet sistemann fikk jeg kommentaren " Du kan ikke være riktig klok". Det er vondt og sårende der og da, men i etterkant skjønner en hvem som har et problem. Et barn er virkelig en velsignelse, en Guds gave. Nyt stundene med barna dine, gi dem kjærlighet,varme og din tid. Den investeringen vil du aldri angre på. Ønsker deg lykke til :-)

    SvarSlett

Det hadde vært veldig hyggelig om du ville legge igjen en hilsen hos meg. Det setter jeg stor pris på! :)